Egy francia történésznek fia egyszer a következő kérdést tette fel: „Apa, mondd, mire jó a történelem?” A történész ismerőse, Marc Bloch a következőképpen próbált választ adni: „a történelem, még ha minden egyébre alkalmatlan volna, még mindig érvként hozhatná fel maga mellett azt, hogy szórakoztató. Vagy pontosabban, mivel szórakozását mindenki tetszés szerint választhatja meg, legalábbis igen sokak számára az.” Szavaival magam is egyetértek. A történelem olyannyira szertágazó és sokszínű, hogy mindenki megtalálhatja benne a számára érdekeset.
A szórakozáson kívül a történelemmel való foglalkozás haszonnal is jár: ismerete segít eligazodni az életben. Henry Kissinger szavaival: „A történelem tanulmányozása nem biztosít automatikusan alkalmazható használati utasítást. A történelem analógiákon keresztül tanít, oly módon, hogy összehasonlítható helyzetek esetén bemutatja a lehetséges következményeket. Ámde minden generációnak magának kell eldöntenie, hogy melyek az összehasonlítható szituációk.”
A Toldyban töltött tanévek során ahhoz szeretném hozzásegíteni a diákokat, hogy életük során könnyen tudjanak dönteni „az összehasonlítható szituációk” közül.